Hmm. Lain orang lain perangai tapi kita ada pegangan, ada hukum, ada undang2 Islam. Kita saudara seagama, dah menjadi tanggungjawab untuk bagi nasihat. Buang ego, terima je nasihat tu. Tapi sedih aku tengok dengan sorang mamat yang mana 'sama' kerjaya dengan aku nih.

Selalu merungut, selalu mengeluh.

Bab rezeki.

Aduhh. Aku dah bagi nasihat. Ya, memang aku dah kasi, sahabat2 dia yang lain pun kasi gak dengan cara yang elok, takda kasar2. Sayangnya, masih lagi buat benda sama. Sedih, cukup sedih. Orangnya bagus, akal elok, peramah tapi bila bab rezeki, die mengeluh, tak cukup dah terima.

Meh sini nak gitau sikit. Kalau nak cukup, sila sedekah banyak2, angkat punggung dan buat kerja, cari duit tambahan. Tak cukup lagi ? Maknanya lom cukup lagi sedekah tu, kasi ikhlas, kasi lagi kerja keras bia sampai dapat rezeki yang cukup.

Dan ingat, seseorang tu takkan berasa cukup bila rezekinya tak berkat.

Wallahu'alam

Catat Ulasan

  1. Salam.. Teguran ni biasa ambil masa.. X kisah lah eventhough orang sekeliling rasa mcm penat menegur. Kang lelama nnt, dia sedar lah tu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. betoi2.. kene terus bg nasihat smbil memperingati diri sendiri dan berdoa :)

      Padam
  2. betul tu... tapi memang ada setengah orang ego... tak boleh terima nasihat orang lain..

    BalasPadam

Blog ini adalah hasil penulisan tentang hidup dan idea penulis sendiri dan berharap para pembaca berfikiran positif dan terbuka serta tidak menuduh tanpa asal usul periksa. Penulis tidak bertanggungjawab atas kerosakan atau kerugian semasa menggunakan maklumat di blog ini dan akan mengambil tindakan undang-undang tanpa berunding jika berlaku sebarang tuduhan tidak berasas atas hak persendirian sebagai seorang blogger.

Penulis Blog Paly

 
Top