Assalamu'alaikum wbt.



Islam mengajar kita sebagai umatnya supaya sentiasa bersangka baik sesama saudara seIslamnya bukan sahaja bersangka baik dengan segala apa yang diberikan Allah SWT buat kita, dengan bersangka baik juga kita dapat menjauhkan perasaan dengki, iri hati, sakit hati, dendam, dan meninggi diri.

Syeikh Abdulkadir Al Jailani pernah memberikan tips bersangka baik iaitu :







Nabi Muhammad SAW sangat menitik beratkan sifat bersangka baik ini, oleh kerana sifat Nabi Muhammad SAW inilah setiap kali baginda mengeluarkan kata-kata, kata-kata itu dapat memberi kesan yang mendalam. Nabi Muhammad SAW sentiasa bersangka baik sama ada dengan orang yang sememangnya baik dan juga kurang baik akhlaknya.



Cuba korang hayati ayat dibawah ini :

"Seandainya engkau menyampaikan keburukan saudaramu, jika itu benar maka beerti kamu telah membuka aibnya. Dan jika hal itu salah beerti kamu telah memfitnahnya" 

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. "
(Surah al-Hujuraat, ayat 12)

Ingatlah Islam melarang keras umatnya dari membuka aib orang lain dan memfitnah iaitu lebih kejam dari perbuatan membunuh dan segala apa yang kamu lakukan yang kamu niatkan Allah maha mengetahui, tak tertinggal juga malaikat yang dikiri kanan kamu yang sentiasa mencatit segala perbuatan kamu.


Kredit :
Images/info
1. UstazBertweet
2. I Love Islam
3. muayIslam

Kandungan ini dicedoh @ Diari Si Froggie

Drpd aku sndiri:
Dah bace? Paham? Bagi aku, bab2 bersangka baik ni memang tersangat elok diamalkan sebab bnyak bende buruk yang boleh dielakkan. Kalau kite bersangka buruk, macam2 boleh terjadi, misalnya, taknak berkomunikasi, ape yg die buat kite dah pikir bende buruk jer die buat, memperburukkan diri seseorang kat org2 laen dan sbgnya. Ape salah nye kite bersangka baik kan? ^_^

Thank you for viewing and reading this post
Sekian
Wallahu'alam


Catat Ulasan

  1. Baru nak cakap share je paly mana yang paly rasa bermanfaat.. hehe. Tq sudi share.. marilah kita bersangka baik.. comel pulak kartun kat atas tu..

    BalasPadam
  2. Bersangka baik itu amalan yg terpuji...nice sharing..may Allah bless u.

    BalasPadam
    Balasan
    1. thx.. may Allah bless u and all of us :)

      Padam
  3. Jazakallahu Khairan for nice posting ^_^

    BalasPadam

Blog ini adalah hasil penulisan tentang hidup dan idea penulis sendiri dan berharap para pembaca berfikiran positif dan terbuka serta tidak menuduh tanpa asal usul periksa. Penulis tidak bertanggungjawab atas kerosakan atau kerugian semasa menggunakan maklumat di blog ini dan akan mengambil tindakan undang-undang tanpa berunding jika berlaku sebarang tuduhan tidak berasas atas hak persendirian sebagai seorang blogger.

Penulis Blog Paly

 
Top